به گزارش ایبِنا، محمدقاسم پناهی اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی بیشترین ارتباط کاری را با فعالان اقتصادی داشته و با ایجاد سیستمهایی برای افزایش دقت در ارائه خدمات و کاهش نیروی انسانی در مواجهه با مودیان فرایند شفافی برای بسترهای مالیاتی فراهم کرده است.
وی افزود: در بخش ارتباط سیستمی بین دستگاههایی مثل سازمان اسناد و سازمان تامین اجتماعی، سیستمهای برخط برقرار شده تا ضمن افزایش سلامت اداری، فرایند بروکراسی اداری نیز کاهش یابد.
سرپرست سازمان امور مالیاتی ادامه داد: در این زمینه در حالی پیش از این برای مالیات بر ارزش افزوده اقدام به ثبتنام دوباره میشد که یک ثبت برای عملکرد و یک ثبت نیز برای مالیات ارزش افزوده صورت میگرفت، اما اکنون تمام اشخاص حقوقی به محض تاسیس شرکت از طریق پنجره واحد کسب و کار بلافاصله در نظام مالیاتی از کد رهگیری و کد اقتصادی برخوردار میشوند که باعث شده فرایند زمانی مذکور به حداقل زمان کاهش یابد. در بخش تبادل اطلاعات بر اساس چارچوب مالیاتهای مستقیم نیز میتوان ارتباط برقرار کرد و فرایند را تسهیل کرد.
به گفته وی، در پنجره واحد کسب و کار علاوه بر خدمات برخط برای صدور کد رهگیری مالیات، حق تمبر و همچنین مالیاتهای مختلف از این محل که منجر به تاخیر در فرصت ارائه شده میشد و جرایمی را برای اشخاص در بر داشت، از طریق سیستم برخط ضمن وصول مالیات مشکل مذکور نیز برطرف شده است.
پناهی با بیان اینکه از طریق پنجره واحد کسب و کار، فعل و انفعال شرکتها از طریق سازمان مالیاتی دریافت و بر اساس آن قوانین اعمال میشود، افزود: در بحث برونسپاری نقل و انتقال املاک و مستغلات هم اکنون ۱۰ دفترخانه به صورت پایلوت از طریق سرورهای ثبت فعالیت خواهند کرد که ضمن وصول مالیات، مراجعه مودیان مالیاتی را به حداقل خواهد رساند و یا در بحث نقل و انتقالات املاک مسکونی این مراجعات به صفر خواهد رسید.
سرپرست سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: از طریق پنجره واحد کسب و کار لیست حقوق و دستمزد که به سازمان مالیاتی ارائه میشود، با آنچه که با سازمان تامین اجتماعی ارائه شده به شکل واحد خواهد بود و به این ترتیب جلوی سواستفادهها از این بابت گرفته خواهد شد.